Interviu cu primarul comunei, Grigore Fati
25- Domnule primar, la ceas de bilanț, ce ne puteți spune despre anul 2017?
- A fost un an foarte greu, atât datorită multitudinii de lucrări de investiții în care am fost angajați cei de la primărie, și mai ales datorită schimbărilor nefericite și nelalocul lor aduse de Legea 98 în ceea ce privește achizițiile publice. Un prim motiv pentru care am fost extrem de tensionați este că realizarea achizițiilor publice a devenit foarte greoaie și din cauza scoaterii acelei garanții de bună conduită, de către guvernul Cioloș, care a dus la apariția contestatarilor de profesie. Poate că unii au motive întemeiate, dar atâta timp cât nu-i mai costă nimic contestația, pot s-o facă și cu rea credință.

În cazul nostru, pe două achiziții – una pe fonduri proprii, una pe fonduri europene – n-am reușit să ne încadrăm în timp. Am început procedurile de achiziție în aprilie și încă nu sunt finalizate, dar sper ca în luna decembrie să le finalizăm. Astfel, lucrările de asfaltare pentru Sânnicoară și Bodrog vor începe anul viitor, în primăvară, în loc să înceapă în vara care a trecut. Se reduce timpul de implementare la jumătate doar din cauza contestațiilor și a birocrației. Se cer multe documente, există oameni reticenți referitor la multitudinea de cerințe impuse. Vă pot da un exemplu: pe una dintre contestații am semnat într-un weekend peste 6.000 de pagini, era nevoie de semnătură olografă pe niște documente pe care, așa cum le avem noi, le are și comisia de soluționare a contestațiilor. Aceste documente se puteau vizualiza în format electronic, dar cred că mulți vor să se acopere cu semnătura primarului. Erau documente de specialitate, de construcții drumuri, financiare, care nu sunt neapărat stăpânite de un primar. Al doilea motiv care ne creează probleme în execuție începe să fie lipsa forței de muncă, care se simte tot mai pregnant în zona noastră. Am avut lucrări angajate, care m-aș fi bucurat să se finalizeze anul acesta; e vorba de un proiect de vreo 10 km străzi asfaltate pe fonduri proprii – la care încă suntem în grafic. Asfaltările merg mecanic, sunt terminate, dar au rămas lucrările mărunte: rigole, trotuare, alei, care se lucrează și manual și probabil vor fi terminate la anul. Firma care a câștigat licitația îmi spunea că a schimbat de vreo patru ori echipele care lucrau la rigole. Am avut chiar licitații la care nu s-a prezentat nimeni, fiind nevoie s-o repetăm de trei ori. Prima dată nu a venit nimeni, a doua oară s-au prezentat două firme, însă câștigătorul a refuzat semnarea contractului după ce s-a orientat în teren, a pierdut niște bani pe baza Ordonanței 34, și în sfârșit s-a adjudecat a treia oară, acum în toamnă, acea lucrare pe care noi intenționam s-o finalizăm anul trecut. V-am dat doar câteva exemple, sunt mai multe, dar toate aceste chestiuni au grevat mult pe angajații primăriei.
- În privința lipsei forței de muncă ce se poate face?
- În niciun caz n-aș aduce forță de muncă din afara țării. E adevărat că avem foarte mulți români plecați la munci mai bine plătite, totuși diferența cred că nu mai e atât de mare în ce privește retribuția în țară și dincolo. Evident că există o diferență, dar poate vor apărea anumite condiții care să-i determine pe unii să vină să lucreze în țară. La noi însă există o problemă care ar trebui foarte atent studiată de guvernanți: cea a absolvenților de licee și de școli. Nu știu dacă ajutorul de șomaj care se dă la terminarea liceului este bun, eu cred că este păgubitor inclusiv pentru acei tineri. Ar trebui să fie lăsați să muncească; admițând că unii stau acasă cu acea sumă modică de bani, ei pierd un an. Alții își caută de lucru, cinste lor! A doua problemă ar fi cea a muncitorilor calificați, fie că vorbim de strungari, sudori, frezori, fierari betoniști, electricieni, inclusiv șoferi profesioniști. Din păcate, tinerii nu prea mai îmbrățișează aceste meserii, chiar dacă un sudor e mai bine plătit decât un profesor. De fapt, e vorba despre acea chestiune care reglează piața: cererea și oferta; dacă e lipsă de sudori, acesta e plătit mai mult.
- Alte proiecte în derulare?
- Avem și proiecte de o mai mică anvergură, pentru aparatură fitness în aer liber, tot pe GAL-ul Someșan, vreo 40.000 de euro. Colegii mei din compartimentul Fonduri Europene urmăresc tot ce apare nou și avem acum patru proiecte mari la Ministerul Dezvoltării. Sper ca în luna decembrie să semnăm contractul, deoarece până acum am parcurs toate etapele. Încă nu am primit solicitări pentru clarificări, deși sunt depuse de trei săptămâni. E vorba de Canalizare Stație de epurare în localitatea Pata, singura localitate care ar rămâne ne-canalizată dacă nu reușim această lucrare. La Câmpenești există deja un proiect, iar Corpadea în momentul de față nu poate fi funcțională datorită numărului mic de persoane; la Sub Coastă vom avea în vedere pe viitor acest lucru. Pentru canalizarea în Pata e vorba de 12.500.000 lei. Avem încă un proiect de canalizare în valoare de 4.000.000 lei pentru satele Apahida – Sânnicoara – Dezmir, în Apahida pentru bucățile de străzi care au rămas necanalizate.
- Sunt proiecte diferite unele de altele și valori care se ridică la sume mari.
- Așa este. În pregătire este și renovarea a două școli. Sunt proiecte diferite: supraetajare și modernizare la Școala Sânnicoară de aproape 2 milioane de lei, iar la Școala din Dezmir, 1.800.000 lei. În total aceste proiecte însumează aproape 20 de milioane de lei. Sper să semnăm și aceste contracte și în primăvară să putem începe achiziția. Sperăm să nu fie iar o luptă cu morile de vânt și să reușim să finalizăm până în primăvară – vară achiziția pentru toate aceste proiecte. Avem și proiecte în derulare ca execuție: cel cu asfaltările, apoi două cu contracte semnate, dar care încă n-au fost abordate, cum este cel cu grădinița. Încă nu s-a prezentat executantul să înceapă demolarea, care se poate face acum, apoi execuția, la primăvară. În Sânnicoara există două proiecte cu contracte semnate, pe fonduri proprii, dar nu se pot face unul fără altul, deși am încercat să punem, în mod logic, canalizarea subterană cu câteva luni înainte de trotuare. Eu am intenționat să fie o singură lucrare: canalizare subterană pluvială și construcție trotuare, dar SEAP-ul nu ne-a dat voie, a trebuit să le despart. La trotuare s-au prezentat mulți și s-a atribuit din prima licitație – chiar dacă noi am planificat să fie după câteva luni –, dar la canalizare abia acum am semnat contractul, e vorba de proiectul scos de trei ori la licitație despre care v-am povestit mai devreme. Cei cu canalizarea au spus să încearcă să înceapă chiar și iarna, în funcție de vreme. Pe măsură cei ei vor înainta, vor veni cei cu trotuarele, care nu se pot apuca înainte de canalizare.
Vă mai pot spune că se lucrează la un Studiu de fezabilitate pentru a stabili costul estimativ pentru vreo 14 kilometri de străzi pe care vrem să le asfaltăm tot din fonduri proprii, pe o durată de doi până la patru ani, în funcție de buget. Suntem pe final la proiectul de extindere a stației de autobuz; aici din nou eu am tot insistat și speram ca executantul să finalizeze anul acesta, deși are termen până anul viitor, dar nu a reușit. Între timp au mai apărut alte stații, datorită faptului că unele zone se extind, de pildă Dezmirul, care se dezvoltă în ritm alert. Dacă am face acum un proiect de canalizare care s-ar finaliza în doi ani, peste doi ani trebuie să facem altul, deoarece apar alte și alte străzi noi.
- E vorba deci de extindere pe toate planurile.
- Da! Pregătim și un concurs de soluții pentru un nou sediu al Primăriei. Nu neapărat vom muta biroul primarului sau al viceprimarului, dar vom dezvolta zona centrală, pentru că în momentul de față avem Asistența Socială în altă clădire. Vrem să le aducem laolaltă, să avem și pentru polițiști și gardieni suficient spațiu, apoi spațiu pentru arhivă, pentru diferite magazii de materiale, piese pentru gospodăria comunală. Jos, la demisol, vom face parcări - parcarea este insuficientă pentru cetățenii care vin la primărie – așa că sub noua clădire vom face parcări. De asemenea, dacă APIA vrea să mai funcționeze la noi, îi putem aduce și pe ei acolo.

Sfintele Sărbători de Crăciun şi Anul Nou să vă aducă sănătate, putere de muncă şi multe satisfacţii alături de cei dragi.
Crăciun fericit! La mulți ani!
Primăria și Consiliul Local Apahida
Primar, Grigore Fati