18În perioada 15-18 februarie 2015 a avut loc, în București, cea de-a XVIII-a sesiune ordinară a Adunării generale a Asociaţiei Comunelor din România (A.Co.R.). Evenimentul a avut ca temă centrală „ABNEGAȚIE, ALTRUISM, ARMONIE și AUTORITATE ÎN ASOCIAȚIE - 2015” și a fost organizat sub înaltul patronaj al președintelui României, Klaus-Werner Iohannis. La reuniune au participat 540 de primari, viceprimari și secretari de comune din ţară. Printre invitați s-au numărat: Corina Crețu – comisarul pentru Politică Regională din cadrul Comisiei Europene, Sorin-Dan Mihalache - consilier prezidențial, Darius-Bogdan Vâlcov – Ministrul Finanțelor Publice, Daniel Constantin – Ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale; Rovana Plumb – Ministrul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice; Grațiela-Leocadia Gavrilescu – Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, precum și alți demnitari sau funcționari publici din cadrul aparatului central al Guvernului României.
Principalele subiecte dezbătute în cadrul Adunării generale a Asociaţiei Comunelor din România ne-au fost detaliate de președintele filialei județene a A.Co.R., primarul Ion Toader.
Consiliile locale vor hotărî valoarea impozitelor pe terenuri şi clădiri
Ministrul Finanțelor Darius Vâlcov a prezentat forma finală a Codului Fiscal, convenită cu o săptămână anterior desfășurării Adunării generale a Asociaţiei Comunelor din România, la sediul ministerului, în prezența reprezentanților Asociației Comunelor din România, Asociației Orașelor din România și ai Asociației Municipiilor din România, întâlnire la care au luat parte și primarii argeșeni Ion Toader (Cetățeni) și Gheorghiță Boțârcă (Topoloveni). ”S-au discutat punct cu punct taxele și impozitele locale și am convenit, de principiu, ca decizia de a stabili cuantumul impozitelor pe clădiri și pe terenuri să fie lăsată la latitudinea Consiliilor Locale. Plafonul este diferențiat de la o zonă la alta, iar consiliile locale pot decide, într-o marjă de plus-minus 50%, să scadă sau să crească impozitele. La impozitul pe mijloacele de transport, toți primarii prezenți au solicitat să rămână unitar la nivel de țară, solicitare aprobată de Ministerul Finanțelor. Am insistat, de asemenea, să se plătească o suprataxă pentru mașinile de mare capacitate, cele de lux, în vederea protejării industriei autohtone de autoturisme. S-a mai solicitat și s-a admis în Codul Fiscal ca ”taxa pe stâlp” să rămână la bugetele locale, astfel încât toate impozitele pe proprietăți vor fi colectate în continuare la bugetele locale”, declară președintele A.Co.R Argeș, Ion Toader.
O altă discuție a fost purtată în ceea ce privește impozitul pe venitul agricol, primarii de comune solicitând Ministerului de Finanțe ca aceste sume să ajungă în integralitate la bugetele locale, nu în cuantum de doar 40%, așa cum se întâmplă în prezent, dar propunerea nu a fost acceptată de oficialii ministerului. De asemenea, primarii de comune au mai cerut ca 40% din impozitul pe pensii să ajungă în bugetele locale, urmând ca propunerea să fie discutată în Guvern.
Ministrul Muncii, Rovana Plumb a prezentat stadiul în care se află procesul de modificare a Legii privind salarizarea unitară a personalului bugetar în vederea intrării în vigoare a noii legi începând cu data de 1 ianuarie 2016. La ora actuală, peste 55% din funcționarii publici din primăriile de comune câștigă salariul minim pe economie, situație care a generat o serie de proteste, la mijlocul lunii februarie, în primăriile din țară, și implicit în cele din județul Argeș.
„Primul venit, primul servit” la fonduri europene
Ministrul Agriculturii Daniel Constantin a anunțat că, până sfârșitul lunii martie vor apărea formele noilor ghiduri de finanțare europeană pentru exercițiul financiar 2014-2020, iar primăriile vor putea depune proiecte în vederea accesării banilor de la Uniunea Europeană. Ca și noutate, proiectele cu finanțare europeană vor putea fi depuse și online, într-o secțiune continuă, până la epuizarea fondurilor disponibile la capitolul respectiv de finanțare. Au prioritate proiectele de alimentare cu apă și canalizare, urmate de cele pentru școli, drumuri etc. Important este ca primăriile să aibă deja făcute studiile de fezabilitate pentru proiectele pentru care doresc să acceseze fonduri europene, astfel încât să aibă șanse cât mai mari la finanțare, principiul utilizat fiind ”primul venit, primul servit”.
”Ministrul Agriculturii a primit numeroase critici de la primarii de comune pentru întârzierea aprobării formei finale a Registrului Agricol, document care ar fi trebuit să fie gata până la 1 ianuarie 2015. Acum lucrăm pe Registrul Agricol de anul trecut. Ni s-a răspuns că procedurile de elaborare au fost urgentate, iar noul Registru Agricol va fi gata în curând. De asemenea, Ministerul Agriculturii nu a stabilit normele metodologice pentru eliberarea atestatelor de producător și a certificatelor de comercializare, așa încât producătorii agricoli nu își pot vinde produsele. Ministrul Agriculturii a răspuns că aceste documente vor fi finalizate până la sfârșitul lunii martie”, precizează Ion Toader.
Ministrul Mediului Grațiela Gavrilescu a prezentat programele din cadrul ministerului care beneficiază de finanțare europeană şi a explicat edililor posibilitatea prin care pot transfera anumite investiții rurale derulate cu finanțare pe OG 28 la Administrația Fondului pentru Mediu, principala instituţie care asigură suportul financiar pentru realizarea proiectelor şi programelor pentru protecţia mediului. Exemple de proiecte care pot fi transferate sunt cele de canalizare și drumuri, iar în acest fel un număr mai mare de investiții ar putea beneficia de finanțare, întrucât Ministerul Mediului dispune de resurse financiare mai mari. Tot ministrul Mediului a prezentat programului de împăduriri pentru acest an și a anunțat, în premieră, că Programul ”Casa Verde” a fost deblocat, după o pauză de doi ani.